بازاریابی ربایشی چیه؟

بازاریابی ربایشی هدفی متمرکز بر جذب مشتریان از راه محتوا و تعاملاتیه که در رابطه و مفید هستن، نه بی فایده و آزاردهنده. با بازاریابی ربایشی مشتریان احتمالی شما رو از راه کانالایی مثل بلاگا، موتورهای جست وجو و رسانه های اجتماعی پیدا می کنن.

برخلاف بازاریابی غیرربایشی، این نوع بازاریابی به جنگ و دعوا واسه جلب توجه مشتریان احتمالی نیاز نداره. بازاریابی ربایشی با ساختن محتوایی که طراحی شده تا به مشکلات و نیازای مشتریان ایده آل شما جواب بده، مشتریان دارای شرایط رو جذب و واسه کسب وکارتان اعتماد و اعتبار جفت و جور می کنه.

به چه دلیل روش ربایشی مهمه؟

از سال ۲۰۰۶، بازاریابی ربایشی مؤثرترین روش بازاریابی واسه انجام کسب وکار به شکل آنلاین بوده. برخلاف روشای قدیمی بازاریابی غیرربایشی مثل خریدن ، خریدن فهرستای ایمیل و پرداخت هزینه واسه سرنخ فروش، بازاریابی ربایشی بر تولید محتوای باکیفیتی تمرکز می کنه که افراد رو به طرف شرکت و محصول جذب می کنه، یعنی جایی که اونا به طور طبیعی می خوان در اون حضور داشته باشن. با برابری محتوا با علایق مشتریان تون، به شکل طبیعی ترافیک ربایشی جذب می کنین که با گذشت زمان می تونین اونو تبدیل کنین، از اون مشتریانی کسب و رضایت اونا رو جلب کنین.

ویژگیای روش ربایشی

تولید محتوا + پخش

محتوای هدفمندی تولید کنین که به سؤالات و نیازای اساسی مشتریان احتمالی و الان جواب می ده، بعد اونو به شکل گسترده به اشتراک بذارین.

بازاریابی چرخه عمر

تبلیغ کنندگان یهو به وجود ؛ اونا اول ناشناس ان، بعد بازدیدکننده، بعد مخاطب و در آخر مشتری. اقدامات و وسایل مشخص بازاریابی به تبدیل ناشناسا به تبلیغ کنندگان کمک می کنه.

شخصی سازی

محتوای خود رو طبق خواستها و نیازای افرادی که اونو می بینن، شکل بدین. هرچه بیشتر در مورد سرنخای فروش خود در طول زمان یاد بگیرین، بهتر می تونین پیامای خود رو واسه نیازای مشخص شخصی سازی کنین.

چندکاناله بودن

بازاریابی ربایشی ذاتا چندکانالهه، چون به سراغ جای و کانالی میره که افراد در اون حضور دارن و می خوان با شما رابطه برقرار کنن.

اتحاد

وسیله تولید، پخش و بررسی محتوا همه مثل یک دستگاه روغن کاری شده کار می کنن و به شما اجازه میدن تا بر پخش محتوای درست در جا و زمان درست تمرکز کنین.

عناصر بازاریابی ربایشی

با پخش محتوای درست در جا و زمان درست، بازاریابی شما در رابطه و واسه مشتریان تون مفید می شه و باعث آزارشان نمی شه. این همون بازاریابی ایه که مردم می تونن دوستش داشته باشن.

۱. محتوا

بدون محتوا، بازاریابی ربایشی وجود نداره. محتوا، سوخت روش ربایشیه. وقتی شما محتوای درست رو تولید می کنین، به شکل مؤثری بازدیدکنندگان ایده آل تون رو جذب می کنین، اونا رو به سرنخ فروش تبدیل و در آخر مشتری خود می کنین.

۲. جای

اگه محتوا در جای درست نباشه،تشخیص داده نمی شه و جای درست جاییه که مشتری ایده آل شما زمانش رو در اون می گذرونه. محتوای درست رو در جایای درست پخش و پخش کنین. پخش محتوا، زمینه رو واسه محتوایتان جفت و جور می کنه.

۳. زمان

زمان بندی همه چیزه. بازاریابی ربایشی به خریداران این اختیار رو می ده که هر وقت آماده هستن، خرید کنن. جفت و جور کردن محتوا دقیقا در زمان درست باعث ایجاد اعتماد می شه و راه و روش بازاریابی و فروش شما رو در رابطه و مفید می سازه.

مراحل روش ربایشی

۱. جذب

ما هر نوع ترافیکی رو واسه سایت مون دلمون نمی خواد، بلکه خواهان ترافیک درست هستیم. افرادی رو می خواهیم که به احتمال زیاد به سرنخای فروش و در آخر مشتریان خشنود تبدیل می شن. چه کسائی افراد «درست» هستن؟ مشتریان ایده آل ما که به عنوان شخصیتای خریدار مون هم شناخته می شن. شخصیتای خریدار ایده آلای کلی ای از چیزی که مشتریان مون چه از داخل و از چه بیرون واقعا مثل اون هستن، حساب می شن. شخصیتا اهداف، رقابتا، نکات دردآور، اعتراضات عادی به اجناس و خدمات و هم اطلاعات شخصی و جمعیت شناختی مشترک بین تموم اعضای اون نوع مشخص مشتری رو دربرمی گیرند. شخصیتاتون افرادی هستن که کل کسب وکارتان دور و بر شون ساخته شده.

شخصیت

بعضی از مهم ترین وسیله ها واسه جذب کابران درست به سایت تون عبارتند از:

  • بلاگ نویسی: بازاریابی ربایشی با بلاگ نویسی شروع می شه. بلاگ راهی عالی واسه جذب بازدیدکنندگان جدید به سایت شماس. واسه اینکه مشتریان احتمالی درست شما رو پیدا کنن، باید محتوایی آموزشی تولید کنین که با اونا حرف بزنه و جواب سوال هاشون رو بده؛
  • سئو: مشتریان شما مراحل خرید خود رو به شکل آنلاین شروع می کنن و معمولا از یک موتور جست و جو استفاده می کنن تا چیزی رو که در موردش سؤال دارن، پیدا کنن. پس باید مطمئن شید که در زمان و مکانی که اونا جست و جو می کنن، ظاهر میشید. واسه انجام این کار باید کلمه های کلیدی رو به دقت و با بررسی انتخاب کنین، صفحات خود رو بهینه سازی کنین، محتوا تولید کنین و لینکایی دور و بر عباراتی که خریداران ایده آل تون واسه شون جست وجو می کنن، بسازین؛
  • صفحات: صفحات سایت شما دکور دیجیتال تون هستن. پس بهترینا رو در اونا به نمایش بذارین! سایت تون رو بهینه سازی کنین تا واسه خریداران ایده آل تون جذاب باشه. سایت خود رو به یه سری از محتوای مفید تبدیل کنین تا ناشناسای درست واسه دیدن صفحات تون تشویق شن؛
  • پخش در رسانه های اجتماعی: راه حلای موفق ربایشی همه به محتوای برجسته مربوط هستن و پخش در رسانه های اجتماعی به شما اجازه می ده تا اون اطلاعات مهم رو در سایتی اجتماعی به اشتراک بذارین، با مشتریان احتمالی خود رابطه برقرار کنین و چهره ای انسانی روی برند خود بذارین. در شبکه هایی رفت و امد داشته باشین که خریداران ایده آل تون زمان شون رو در اونجا می گذرونن.
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   نگاهی به آزمایش برند، اهمیت و نحوه انجام اون

۲. تبدیل

وقتی که بازدیدکنندگان رو به سایت جذب کردین، قدم بعدی تبدیل اونا به سرنخای فروش با جمع آوری اطلاعات تماس شونه. شما کمه کم به آدرس ایمیل اونا نیاز دارین. اطلاعات تماس ارزشمندترین ارز واسه بازاریاب آنلاین هستن. پس واسه اینکه بازدیدکنندگان با تمایل این ارز رو به شما ارائه بدن، در مقابل باید چیزی به اونا پیشنهاد بدین! این «پرداخت» به شکل محتوایی مثل کتابای الکترونیک، اسنادی با اطلاعات مفید، برگه ای از نکات مفید یا هرگونه اطلاعاتیه که واسه هر کدوم از شخصیتای خریدار شما جذاب و مهم باشه.

بعضی از مهم ترین وسیله ها واسه تبدیل بازدیدکنندگان به سرنخای فروش عبارتند از:

  • فرما: واسه اینکه بازدیدکنندگان به سرنخ تبدیل شن، باید فرمی رو پر کنن و اطلاعات خود رو ارائه بدن. فرم خود رو بهینه سازی کنین تا این قدم در مراحل تبدیل تا حد امکان راحت باشه؛
  • فراخوانا: فراخوانا دکمها یا لینکایی هستن که بازدیدکنندگان تون رو به عمل کردن تشویق می کنن، مثلا «یک کتاب الکترونیک دانلود کنین» یا «در یک وبینار شرکت کنین». اگه شما فراخوانای کافی نداشته باشین یا فراخوان هاتون به اندازه کافی تشویق کننده نباشن، سرنخ به دست نمی بیارین؛
  • صفحات فرود: وقتی بازدیدکننده ی یک سایت روی یک فراخوان کلیک می کنه، بعد باید به صفحه فرود فرستاده شه. صفحه فرود جاییه که فراخوانی کامل می شه و مشتری احتمالی اطلاعاتی رو ارائه می ده که تیم فروش شما به وسیله اون می تونه با اونا رابطه و گفت و گو داشته باشه. وقتی بازدیدکنندگان سایت واسه اولین بار فرمی رو در صفحه فرود پر می کنن، بازدیدکننده به مخاطب تبدیل می شه.

۳. پایان

شما در راه درستی قرار دارین. بازدیدکنندگان درست رو جذب و به سرنخای صحیحی تبدیل کردین، اما حالا باید این سرنخا رو به مشتری تبدیل کنین. چه جوری می تونین این شاهکار رو به انجام برسونین؟ در این مرحله می تونین از وسیله معینی در بازاریابی استفاده کنین تا در زمان درست سرنخا رو به مشتریان قطعی تبدیل کنین.

این وسیله ها عبارتند از:

  • : تموم جزئیات رو در مورد همه مخاطبان، شرکتا و معاملات حفظ کنین و به ساد گی با مشتریان احتمالی درست و در زمان درست، رابطه برقرار کنین. سیستمای مدیریت رابطه با مشتری (CRM) با اطمینان از اینکه شما اطلاعات درست رو در دست دارین، فروش رو آسون کردن می کنن تا از راه هر کانالی بهتر با مشتریان احتمالی رابطه داشته باشین؛
  • گزارش دهی حلقه بسته: چه جوری بدونین که کدوم سعیای بازاریابی، بهترین سرنخا رو به دنبال دارن؟ تیم فروش تون به شکل مؤثر بهترین سرنخا رو به مشتری تبدیل می کنه؟ اتحاد با سیستم مدیریت رابطه با مشتریان تون به شما اجازه می ده تا بررسی کنین که فقط تیم فروش و بازاریابی تون چقدر خوب در کنار هم کار می کنن؛

۴. رضایت

روش ربایشی کامل مربوط به ارائه محتوایی برجسته به کاربران مونه، چه اونا بازدیدکننده باشن، چه سرنخ و چه مشتریان الان. اینکه فردی قبلا واسه شما چک کشیدهه، معنیش این نیس که می تونین اونو از یاد ببرین! شرکتایی که روش ربایشی رو به کار می گیرن به رابطه، خشنودسازی و فروش بیشتر به پایگاه مشتریان الان شون ادامه میدن تا اونا رو به تبلیغ کنندگان راضی از سازمانا و کالاهایی که دوست دارن تبدیل کنن.

وسایل افزایش رضایت مشتری عبارتند از:

  • اندازه گیریا: بهترین راه واسه اینکه بفهمین کاربراتون چه می خوان، سوال از آنهاست. از بازخوردها و اندازه گیریا استفاده کنین تا چیزی که رو مشتریان تون به دنبالش هستن، به اونا ارائه بدین؛
  • فراخوانای هوشمند: این فراخوانا به کاربران مختلف پیشنهادهایی میدن که طبق شخصیت خریدار و مرحله چرخه عمر متغیره؛
  • پیامای هوشمند: واسه مشتریان الان تون محتوایی برجسته جفت و جور کنین که طبق علایق و رقابت هاشون بوجود اومده. به اونا کمک کنین تا به اهداف شون برسن و اجناس و ویژگیای جدیدی معرفی کنین که شاید مورد علاقه شون باشه.
  • نظارت در رسانه های اجتماعی: نظارت خود رو روی مکالمات اجتماعی که بیشترین اهمیت رو واسه تون دارن حفظ کنین. به سؤالات، اعلام نظرات، موارد مورد علاقه مشتریان تون و مواردی که دوست ندارن گوش بدین و با محتوایی در رابطه به سراغ شون برید.

منبع : Hubspot


دسته‌ها: آموزشی