در دنیای کسب وکار و تجارت بعضی وقتا می شنوین که شرکتای بسیار بزرگ با هم ترکیب می شن یا یک شرکت به وسیله دیگری خریداری می شه. در این مطلب با شکلای مختلف ترکیب شرکتا و تملک اونا در دنیای تجارت و امتیازات هرکدام آشنا میشید. با ما باشین تا در این باره بیشتر بدونین.

شکلای مختلف مختلف ترکیب و تملک

شکلای مختلف ترکیب و تملک شرکتا رو میشه برحسب نوع ترکیب دسته بندی کرد. بیشتر ترکیبا خیلی راحت با تسلط یک شرکت بر شرکت دیگر انجام می شن اما پشت این تصمیمای به ظاهر ساده، دلایل هدفمند زیادی هست. اینطوری، اصطلاحات قانونی در مورد ترکیب شرکتا در هر نوع ترکیب با دیگری متفاوته. پس لازمه که فرق شکلای مختلف ترکیب رو بشناسیم و اختلافای جزئی اونا رو بدونیم.

در این مقاله به دو مورد می پردازیم:

  1. وجود ترکیب و تملک و شکلای مختلف مختلف اون.
  2. دلایلی که پشت هر نوع ترکیب و تملک هست.

وجود و شکلای مختلف ترکیب و تملک

ترکیب و تملک چیه؟

ترکیب شرکتا زمانی صورت میگیره که دو شرکت به هم می پیوندن و یک شرکت جدید رو ایجاد می کنن. از اونجا که بیشتر شرکتا به وسیله شرکتای دیگر خریداری می شن و به تملک یک شرکت جدید درمی آیند ترکیب به کم اتفاق میفته و از کلمه ترکیب واسه نشون دادن احترام به کارمندان و مالکان سابق شرکتِ در اختیار گرفته شده، استفاده می شه. ترکیب و تملک، یکی از ارکان راه حل بلندمدت کسب وکاره.

همکاریای جدید، ترکیبا و تملک شرکتا طبق بیانیه ی مأموریت و بیانیه ی چشم انداز شرکتا صورت میگیره، پس باید به شکلی درست مشخص کننده ی راه حل شرکت واسه رسیدن به اهداف و پیشرفت در صنعت مربوطه باشه.

مراحل ترکیب و تملک شرکتا نیازمند یک دیدگاه انضباطی دقیق از طرف تصمیم گیران شرکته. در اینجور فرایندی سه نکته مهم باید مورد توجه قرار بگیره:

  • شرکت باید مشتاق پذیرش خطر باشه و واسه اینکه به طور کامل از ترکیب سود ببره، از قبل سرمایه گذاری لازم رو بکنه؛
  • به خاطر کاهش و ایجاد تنوع در خطر، شرایط مختلفی باید در نظر گرفته شه. ممکنه بعضی از فرصتا با شکست روبرو شن و یه سریای دیگه موفق باشن؛
  • افرادی که مدیریت مراحل تملک شرکتا رو برعهده دارن باید انعطاف پذیر و صبور باشن و خود رو واسه پذیرش تغییرات همیشگی آماده کنن چون صنایع مختلف به سرعت در حال تغییر و تغییر هستن و شرط موفقیت، همگام شدن و پذیرش تغییراته.

شکلای مختلف ترکیب

ترکیب افقی

ترکیب افقی وقتیه که یک شرکت با شرکت دیگری ترکیب می شه یا کنترل اونو به دست میگیره درحالی که هر دو شرکت یک محصول یا اجناس مثل رو به مشتریان عرضه می کنن و در یک صنعت و در یک مرحله از تولید فعالیت می کنن. در این نوعِ ترکیب شرکتا معمولا رقیبان مستقیم یکدیگرند. مثلا اگه یک شرکت تولیدکننده ی گوشی موبایل با شرکت دیگری که در مورد ی تولید گوشی موبایل فعالیت می کنه، ترکیب شه بهش ترکیب افقی میگن.

این نوع ترکیب امتیازات زیادی داره ازجمله اینکه رقابت رو حذف می کنه و از این راه به شرکت کمک می کنه تا سهم بازار، درآمد و سود حاصل رو افزایش بده. جدا از اینکه این، به دلیل افزایش وسعت شرکت و کاهش میانگین هزینه ها که به دلیل حجم تولید بالاتره، از دیگر امتیازات این نوع ترکیب میشه به صرفه جویی به اندازه یا امتیاز اندازه اشاره کرد.

این نوع از ترکیب موجب بهره وری در هزینه می شه چون فعالیتای زائد و بی فایده (مثلا بخشای مدیریتی زیاد یا بخشایی مثل ، خرید و بازاریابی) از فرایندهای عملیاتی حذف می شه.

ترکیب عمودی

ترکیب عمودی با هدف ترکیب دو شرکتی که در زنجیره ارزش یه جوری از تولید محصول یا خدمات برابر قرار دارن، انجام می شه. تنها فرق این دو شرکت، مرحله تولیدیه که هرکدام از اونا در اون قرار دارن. مثلا اگه یک مغازه بزرگ پوشاک یک کارخانه تولید پارچه رو در اختیار بگیره، این نوع ترکیب، ترکیب عمودی نامیده می شه چراکه هر دو در صنعتی برابر یعنی تولید و عرضه لباس فعالیت می کنن، اما هر کدوم از اونا در مرحله ای متفاوت از تولید قرار دارن؛ یکی در بخش تولید مواد ساده کار می کنه و دیگری در بخش فروش.

این ترکیبا معمولا واسه حفاظت از موجودی شکلای مختلف لازم و جلوگیری از ایجاد مشکل در تهیه ی مواد ساده صورت میگیره. چراکه در مثال فوق، مغازه اطمینان حاصل می کنه که مواد ساده همیشه به وسیله کارخانه تأمین می شه. این روشی واسه محدود کردن موجودی رقباست که به دنبال اون، سهم بازارِ بیشتر و سود و درآمد بیشتر عاید شرکت میشه.

ترکیب عمودی امتیازات دیگری هم داره ازجمله صرفه جویی در هزینه ها و حاشیه ی سود بیشتر، چراکه سهم تولیدکننده حذف می شه.

ترکیب متجانس

ترکیب متجانس بین شرکتایی صورت میگیره که به مشتریان برابر در یک صنعت خاص خدمت می کنن اما اجناس و خدمات متفاوتی دارن. اجناس اونا ممکنه مکمل هم باشه، یعنی کالاهایی که هم زمان با هم استفاده میشن اما برابر نیستن. مثلا وقتی یک شرکت تولیدکننده ی DVD با یک شرکت تولید دستگاه های پخش دی اون دی ترکیب می شه، اینجور ادغامی رو ترکیب متجانس می گن چون دی اون دی و دستگاه پخش کننده ی اون اجناس مکمل هستن و معمولا همراه با هم خریداری می شن.

این ترکیبا معمولا واسه آسون کردن کار مشتریان انجام می شه چراکه فروش این اجناس همراه با هم بسیار راحت تره. ضمنا این ترکیب، تنوع اجناس شرکت و به دنبال اون سود و درآمد شرکت رو افزایش می ده. فروش یکی از اجناس مشوقی واسه فروش محصول دیگره پس با مدیریت درست افزایش فروش یک محصول می تونه به افزایش فروش محصول دیگر منجر شه.

اینجور کسب و کارایی باعث ایجاد مغازه های کامل و چندمنظوره می شه که همه اجناس در رابطه رو عرضه می کنن و از این راه خرید کردن رو واسه مشتریان آسون کردن می کنن. دو شرکت ترکیب شده در این شرایط معمولا مراحل تولید، بازاریابی یا تکنولوژی پایه مشترک دارن. ترکیب ممکنه باعث گسترش بعضی از خطوط تولید شه. اینجور ترکیبایی فرصتی رو واسه شرکتا جفت و جور می کنه تا فعالیت خود رو در موردای دیگر صنعت مربوطه هم گسترش بدن. ضمنا احتمال خطر کاهش پیدا می کنه و دسترسی به منابع و بازارهایی که پیش از ترکیب واسه شرکت ممکن نبود، جفت و جور می شه.

ترکیب نامتجانس

زمانی که دو شرکت از دو صنعت مختلف با هم ترکیب می شن، صرف نظر از مرحله تولید، ترکیب بین دو شرکت رو ترکیب نامتجانس می گن. این ترکیب معمولا به خاطر ایجاد تنوع در اجناس و پاگذاشتن در میدونای دیگر صورت میگیره که احتمال شکست رو کم می کنه.

دلایل ترکیب شرکتا

بهبود کارکرد شرکت

این مورد یعنی بهبود کارکرد شرکت، هم شامل کارکرد شرکت هدف و هم شرکت اصلی می شه و یکی از مهم ترین دلایل راه حلای ارزش آفرینی از راه ترکیب و تملکه. شرکتی که تحت حمایت و کنترل شرکت دیگر درمی آید، به دلیل امتیاز اندازه، کارکرد بهتری داره.

جدا از اینکه این دو شرکتی که با هم ترکیب می شن، اثر بیشتری بر بازار دارن چون احتمال اینکه بتونن سهم بیشتری از بازار رو در اختیار بگیرن، بیشتره. به دنبال سهم بیشتر، سود و درآمد بیشتری واسه شرکت حاصل می شه.

مدیریت جدید درصورتی که بتونه اتلاف وقت و هزینه ها رو کاهش بده می تونه اثر روشن و مثبتی بر بهتر شدن حاشیه ی سود عملیاتی داشته باشه.

حذف ظرفیت اضافی

در خیلی از موارد، زمانی که یک صنعت رشد می کنه و گسترش پیدا میکنه، به نقطه ای از کمال و اشباع می رسه که به ایجاد ظرفیت اضافی در صنعت منجر می شه. روزبه روز شرکتای بیشتری وارد صنعت می شن و پس عرضه زیاد می شه و قیمتا به شکل زیادی کمتر می شه. تولیدات بیشتر از طرف شرکتای موجود و ورود شرکتای جدید در صنعت، تعادل عرضه و خواسته رو از بین می بره و به کم، عرضه از خواسته پیشی میگیره که به سقوط قیمتا منجر می شه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   نکول چیه و چه خطر هایی داره؟ "

به خاطر رفع این مشکل و اصلاح این مشکل، شرکتا با هم ترکیب می شن تا ظرفیت اضافه ایجادشده کاهش پیدا کنه یا حذف شه. کارخانه ها و کارگاها تعطیل می شن چون فروش با اینجور قیمت پایینی دیگر سودمند نمیشه. معمولا کارخانه هایی که کمترین بازده رو دارن زودتر تعطیل می شن تا تعادل عرضه و خواسته رو دوباره به صنعت برگردونن. کاهش ظرفیت اضافه، فواید زیادی به دنبال داره و شرکتا رو مجبور می کنه تا در مورد راه حلای خود دوباره فکر کنن و کیفیت رو بیشتر از کمیت مورد توجه قرار بدن.

افزایش سرعت رشد شرکت

مراحل ترکیب و تملک بیشتر به خاطر افزایش سهم بازار انجام می شه. اگه شرکت حریف خریداری شه، سهم فروش اون شرکت از اونِ شرکت خریدار می شه، پس شرکتی که کنترل حریف رو به دست گرفته، فروش بیشتری داره. این فروش بیشتر به درآمد و سود بیشتر منجر می شه.

بعضی از صنایع، مشتریان بسیار وفاداری دارن و این بهش معناست که جذب مشتری از راه رقابت بسیار سخته. به دلیل رقابت زیاد و تنوع اجناس، مشتریان معمولا تمایلی به تغییر محصول مورد استفاده ی خود ندارن به ویژه وقتی از اون راضی باشن. در اینجور شرایطی، فرایندهای ترکیب و تملک بسیار سودبخش هستش چراکه فرصتی فوق العاده واسه افزایش سهم بازاره. جدا از اینکه این، امتیاز اندازه از دیگر فواید ادغامه که به دلیل افزایش حجم، قیمت واحد کاهش پیدا میکنه.

زمانی که شرکتای بزرگ در نفوذ به بازار با شکست روبرو می شن، شرکتای کوچیک بیشتر تحت کنترل گرفته می شن تا از راه نفوذ بیشتر به بازار، اثر بیشتری در صنعت داشته باشن. کنترل شرکتای کوچیک تر فعال در صنعت، فروش اجناس و خدمات اون شرکتا رو افزایش می ده چراکه بعد از ترکیب، نام بزرگی در صنعت با نام اونا گره خورده س.

شرکت خریدار از تجارب و کارشناسان خود استفاده می کنه تا موجب بهره وری عملیاتای شرکت هدف شه. جدا از اینکه این، شرکت ترکیب شده از حضور در بخشای مختلف صنعت که تا پیش از ترکیب با اونا آشنایی نداشت، سود می بره. شرکت جدید که از ترکیب دو شرکت حاصل شده، می تونه واسه بازارهای جدید اجناس نو عرضه کنه یا واسه اجناس و خدمات گذشته مشتریان جدید پیدا کنه.

به دست آوردن مهارت و تکنولوژی

شرکتا بیشتر به خاطر به دست آوردن مهارت ها و تکنولوژیای شرکت هدف، دست به تملک اون یا ترکیب با اون میزنن. بعضی از شرکتا، فناوریای اختصاصی ای رو تحت کنترل دارن که به دست آوردن این فناوری از اول و شروع کردن اون از صفر واسه شرکتای دیگر بسیار زمان بر و پرهزینهه. پس روش ساده تر واسه دسترسی به این فناوریا اینه که شرکت دلخواه رو تحت اختیار بگیریم.

ترکیب یا تملک، واسه هر دو شرکت فرصتی رو جفت و جور می کنه که پیشرفت فناوری خود رو با هم ترکیب کنن و با اشتراک گذاری علم و امکانات خود به ارزش بیشتری دست پیدا کنن. این نوع از ترکیبا معمولا به نوآوری و تولید اجناس و خدمات جدید منجر می شه. به خاطر این نه تنها واسه شرکتا بلکه واسه کل صنعتی که در اون فعالیت می کنن، سودمنده.

جدا از اینکه فناوری و امکانات، این مورد رو میشه به مهارت ها هم گسترش داد. بعضی مهارت ها اختصاصی هستن و دسترسی به اونا در شرایطی ممکنه که دو شرکت با هم ترکیب شن یا یکی تحت کنترل دیگری دربیاد.

راه حلای رول آپ (Roll-up)

بعضی از شرکتای فعال در بازار شرکتای کوچیکی هستن که به چندین بخش زیاد تقسیم شدن. این بهش معناست که هزینه های بالایی دارن و به دلیل حجم کم و از دست دادن امتیاز اندازه، مدیریت فرایندها در اونا به سختی ممکنه یا ممکن نیس. پس در اینجور شرایطی تملک یکی از فرایندهای عادی و بسیار سودمند واسه شرکت هدفه چراکه اون شرکت می تونه به کار خود ادامه بده و از امتیاز اندازه بهره ببره.

این نوع تملک واسه شرکت خریدار هم امتیازات زیادی داره. مثلا این شرکت می تونه به بخشای کوچیک تر و جزئی تر بازار نفوذ کنه؛ بخشایی که شرکتای کوچیک تر معمولا به اونا تسلط دارن. پس، این نوع ترکیب واسه هر دو شرکت ارزش آفرینی می کنه و موجب بازدهی بیشتر در عملکردها و فرایندهای هر دو شرکت می شه. کمپینای تبلیغاتی دو شرکت با هم هماهنگ می شه و به افزایش فروش و به دنبال اون افزایش سود و صرفه جویی در هزینه ها منجر می شه.

تشویق رفتارهای رقابتی

خیلی از شرکتا با هدف بهبود رقابت در بازار، شرکتای دیگر رو تحت کنترل خود درمی بیارن. این کار با حذف هزینه های رقابتی انجام می شه که باعث بهتر شدن میزان بازگشت سرمایه در صنعته. اگه رقابت در شرایط یه جوری بمونه و رقیبان جدیدی وارد میدون نشن، شرکتا خود رو مجبور نمی بینن که به کیفیت اجناس شون توجه نشون بدن و قیمت هم یک عامل رقابتی نمیشه. کسب و کارای کوچیک فقط با ارائه اجناس و خدمات ارزون تر می تونن سهمی از بازار رو در اختیار بگیرن. اما رقابت قیمتی، سود کلی رو در صنعت مربوطه کاهش میده. واسه حفظ و بازگرداندن تعادل به بازار و سعی و سرمایه گذاری واسه بهبود کیفیت اجناس، فرایندهای ترکیب و تملک واسه بهبود شرایط رقابت انجام می گیرن.

کاهش خطر مبادله خارجی

نوع دیگری از سعی واسه کاهش خطر، ترکیب با شرکتای خارجی یعنی شرکتایی از کشورهای دیگره. این کار خطر مبادله خارجی و خطرات به دلیل بحرانای اقتصادی محلی رو کم می کنه. مثلا شرکت فیات یک شرکت چندملیتی ایتالیاییه که با شرکت کرایسلر (Chrysler) ترکیب شد. این ترکیب، شرکت جدید رو وارد بازار رقابتی آمریکا کرد و خطر مبادله ارزی رو کم کرد.

بهبود موقعیت اقتصادی

بهبود شرایط اقتصادی یکی دیگر از دلایل و تشویق کننده شرکتا واسه ترکیب و تملکه. شرکتای بزرگ تر، به منابع اقتصادی در بازارهای سرمایه دسترسی بهتری دارن و نسبت به کسب و کارای کوچیک تر در این مورد تواناترند. پیشرفت ای که پس ی ترکیب حاصل می شه، به شرکتای کوچیکی که حالا به یک شرکت بزرگ تبدیل شدن، امکان می ده که به منابع وام و سرمایه گذاری که پیش از این خارج از توانایی اونا بوده، دست پیدا کنن.

از سال ۲۰۱۴، بعد از ترکیب موفق فیات و کرایسلر، این شرکت به دنبال اینه که با یکی دیگر از غولای صنعت خودرو ترکیب شه تا سهم بیشتری از بازار و به دنبال اون سرمایه بیشتری رو در اختیار بگیره.

جدا از اینکه این اگه شرکتی با مشکلات اقتصادی درگیر باشه، می تونه در اینجور شرایطی به شرکت دیگری متوسل شه و از این راه مشکلات اقتصادی اش رو حل کنه. وگرنه مجبوره کسب وکار رو آزاد یا اعلام ورشکستگی کنه.

بهره مندی از امتیازات مالیاتی و بهره وری عملیاتی

ترکیب و تملک جدا از اینکه همه امتیازات فوق امتیازات مالیاتی زیادی هم داره ازجمله تخفیف مالیات واسه زیان در آینده (tax loss carryforward).

اگه یکی از شرکتای درگیر در ترکیب دچار ضرر و زیان شده باشه، این زیانا می تونه در مقابل سود زیادی که شرکت جدید از اون بهره مند میشه، جبران شن. البته این امتیاز تنها در صورتی مهم و قابل استفادهه که پیش بینیای مالی شرکت خریدار، مشخص کرده باشه که در آینده دستاوردهای عملیاتی ای هست که این سپر عملیاتی رو مهم می کنه.

یکی دیگر از شکلای مختلف ترکیب و تملک که بیشتر مورد انتقاد قرار داره، وقتیه که یک شرکت در کشوری با مالیات بر شرکت بالاتر با شرکتی در کشوری دیگر که مالیات بر شرکت کمتری داره، ترکیب می شه. بعضی وقتا شرکتی که در کشوری با مالیات بر شرکت کمتر قرار داره، بسیار کوچیک تره و طبیعتا کاندیدی واسه ترکیب با شرکتای بزرگ تر نیس. با ترکیب دو شرکت، شرکت جدید به مکانی منقل می شه که مالیات بر شرکت کمتری داره و پس از پرداخت میلیونا یا حتی میلیاردها دلار مالیات بر شرکت معاف می شه.

منبع : cleverism thebalance


دسته‌ها: آموزشی